środa, 27 maja 2020

28.05.2020 r. Królowa naszych rzek



Temat zajęć: Królowa naszych rzek
Cele zajęć: - wysłuchasz legendy, 
- wskażesz źródło, bieg i ujście rzeki, korzystając z mapy,
- poznasz zasadę pisowni nazw geograficznych,
- wykonasz obliczenia odległości.

Zgodnie z zapowiedzią, dzisiaj główną bohaterką naszych zajęć 
jest pewna królowa.

Zagadka 
W górach ma swe źródło, skąd właśnie wytrysła,
a płynie do morza, nasza rzeka … 

Tak, to WISŁA.

Zanim opowiem o tej ważnej dla nas rzece, 
pragnę zadać Wam pytanie:

Dlaczego woda jest ważna w życiu człowieka i  w przyrodzie?

Woda jest źródłem życia dla każdej żyjącej i zdrowej komórki. 
Jak już wiecie nasz organizm składa się z około 70% wody.
Zawsze powtarzałam i będę powtarzać, że dla swojego zdrowia należy pić wodę.
Od wieków ludzie najchętniej osiedlali się w pobliżu dostępu do wody pitnej, 
czyli nadającej się do spożycia, głównie przy rzece.

👇CIEKAWOSTKA👇
Woda jest jedną z najbardziej rozpowszechnionych substancji we wszechświecie. 

Na Ziemi występuje w oceanach pokrywających ponad 70% powierzchni naszej planety (globu), jak również w rzekach, jeziorach i lodowcach.
Śmiało można powiedzieć, że bez wody na naszej planecie nie byłoby życia.

Dzisiaj szczególnie przyjrzymy się rzece.
Rzeka to płynąca woda. 

Jej początek stanowi ŹRÓDŁO, 
czyli miejsce w którym woda w naturalny sposób wypływa spod ziemi 
lub ze szczeliny w skale,
a koniec to UJŚCIE, 
czyli miejsce wpłynięcia do innej rzeki, jeziora, morza lub oceanu. 

(Podręcznik str. 53)

Rzeka ma swój prawy i lewy brzeg.
Tak, jak my prawą i lewą rękę. 

Gdy stoimy twarzą w kierunku ruchu wody albo płyniemy z prądem (nurtem rzeki), 
to po prawej naszej ręce mamy prawy brzeg, a po lewej - lewy brzeg.


Przyjrzyjcie się przygotowanej przeze mnie mapie.

Przygotujcie sobie wskazówkę, bo chyba pamiętacie z naszych zajęć w szkole, 
że podchodząc do mapy mieliście w ręku własną wersję wskazówki.

Ta długa niebieska nitka na mapie Polski to rzeka Wisła.
Wskażcie jej źródło i ujście.
A teraz pokażcie bieg Wisły (od źródła, aż do ujścia).
Wskażcie duże miasta, przez które przepływa Wisła.
Pokażcie Morze Bałtyckie i Zatokę Gdańską.
A teraz odszukajcie nasze miasteczko.
WISŁA
nazywana jest królową polskich rzek, 
bo jest najdłuższą rzeką w Polsce.

Jej źródła znajdują się na zboczach Baraniej Góry. 
Są to dwa górskie potoki - Biała i Czarna Wisełka. 
Zanim woda ze źródeł dotrze do Zatoki Gdańskiej, 
musi jednak przebyć aż 1047 kilometrów. 

Za chwilkę wysłuchacie legendy o tym, jak powstała Wisła.
LEGENDA
to opowieść albo zbiór opowieści o życiu bohaterów, osób sławnych, historycznych, świętych, czy też o jakichś ważnych wydarzeniach.
W legendach występują zarówno elementy realistyczne, 
jak i baśniowe (nierealistyczne, fantastyczne).


A teraz posłuchajcie takiej wersji legendy ,,O Wiśle"
(podręcznik str. 50 i 51)
Zwróćcie uwagę na to, o jakich innych legendach jest mowa.


Pragnę zwrócić Waszą uwagę na to, 
jaką literką należy pisać nazwy geograficzne.

Wykonajcie do zeszytu polecenie 3 na str. 52 w podręczniku.
Zapiszcie najpierw temat i datę.

Wykonajcie polecenie 1 i 2 (bez czerwonej kropeczki) na str. 64
w ćwiczeniach polonistycznych.

ZDANIE OZNAJMUJĄCE 
zdanie, w którym coś oznajmiamy, czyli o czymś informujemy, 
zakończone kropką (.)

ZDANIE PYTAJĄCE 
zdanie, w którym o coś pytamy, zakończone znakiem zapytania (?)

ZDANIE ROZKAZUJĄCE LUB WYKRZYKNIKOWE 
zdanie, w którym kogoś o coś prosimy, coś mu polecamy lub rozkazujemy,
zakończone wykrzyknikiem (!)



Zasłużyliście na długą przerwę.
Tylko nie biegajcie po korytarzu.
(Taki żarcik😊)
Koniecznie napijcie się wody :)


Matematyka

Gdy uczęszczaliśmy na zajęcia do szkoły każdy z Was miał jakąś drogę do przebycia. 
Jedni przychodzili piechotą, inni dojeżdżali rowerem, czy samochodem.
Niektóre dzieci dojeżdżają do swojej szkoły autobusem lub nawet pociągiem.
Stąd wniosek, że z pomocą środków komunikacji 
możemy pokonywać duże odległości mierzone nie tylko w metrach, ale w kilometrach.
Spójrzcie na zadanie 1 (podręcznik, str. 61).
 Zapamiętajmy, że kilometr to 1000 metrów.
km - kilometr

Zerknijmy na zadanie 2
Widzimy z ilustracji, że Bruno idzie z basenu do kina, czyli do przejścia ma
200 m + 800 m = 1000 m (1 km)
Kaja ma do kina 800 m.

O ile metrów więcej przejdzie Bruno niż Kaja?
1000 m - 800 m = 200 m
Bruno przejdzie o 200 metrów więcej niż Kaja.

O ile metrów mniej jest do zoo niż do kina?
800 m - 600 m = 200 m
Do zoo jest mniej niż do kina o 200 m.

Zatem, każde dziecko przeszłoby o 200 m mniej, 
gdyby umówili się do zoo, a nie do kina.


Ogłaszam wszem i wobec
KONIEC ZAJĘĆ

Życzę 


Wasza pani Kasia M.

PS. Martusiu, moja książka ma 1101 stron.😊
👇